Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

søndag 1. august 2010

Du trodde kanskje

at jeg var ferdig med å poste bilder fra ferien du - åh nei da :-)
Neste stopp på turen var Bergen, og her kommer et bilderas :-))))
Did you think I was done posting shots from my vacation? Oh no, here is more photos - this time from Bergen - and there is a lot of them :-))))

Først ut er fisketorget. Dette var litt annerledes enn jeg hadde trodd, mye mindre liksom. Men gøy var det å oppleve i virkeligheten, jeg har jo sett utallige bilder herfra tatt av andre.
The fishmarket - lots of the goods are still alive.



Bryggen var jo kjempegøy å se - her var alt like skjevt som jeg hadde trodd. Utrolig at flere av disse husene fremdeles står.
Bryggen with the awry houses. When the storm sets in there is often seawater in the street and inside the houses.



Også innimellom i alle smugene som gikk innover fra Bryggen var det masse rart å titte på.
Inbetween the houses there where narrow alleys leading in to old part of town.



Og her er det jul hele året. Lurer du på hva julenissen gjør hele sommeren - ja da vet du svaret nå - han ligger under juletreet i heimen i Bergen og slapper av :-)
Christmas all year - and do you wonder what santa are doing all summer - well, now you know the answer - he is relaxing in Bergen under a x-mas treee :-)



Bergenhus festning med Rosenkrantztårnet og Håkonshallen
Bergenhus fortress with Rosenkrantz Tower and Haakon's Hall



Og så kjørte vi selvfølgelig Fløibanen. En utrolig utsikt der oppe fra!
Fløibanen, a huge attraction in town. On rails you are moved by funicular with a height difference of 300m, and from the top you have a wonderful view over the town. And look - a real Norwegian viking!



Kunst i Bergen, endelig fikk jeg sett dette med egne øyne. Åh så stilig det var!
Art in Bergen - so beautiful!



Mere kunst - denne var utrolig stilig!
More art - so cool!



Og selvfølgelig måtte vi innom akvariet i Bergen.
From seaworld


Jeg har egentlig en pakt med meg selv om å ikke betale for å se dyr bak gitter. Denne pakten opprettet jeg etter et besøk i en forferdelig zoo i utlandet - da var jeg rundt 16 år. I våres ble denne brutt med at jeg besøkte reptilparken, og nå for andre gang her i Bergen. Alt fordi jeg vil bruke kameraet mitt. Jeg tror faktisk jeg skal fortsette pakten jeg. Det kan ikke være gøy å bo på den lille plassen disse dyrene har...



I don't usually pay to see animals behind fences, even if I have done it two times this year. I think I will continue not to pay, even if it means no animal shots...

Jeg er så glad i statuer og monumenter, og her i byen var det flust av de
I love statues and monuments, and in this town there where plenty of them



og denne statuen av Ibsen er det kuleste jeg noengang har sett!
and this one of Henrik Ibsen is the coolest!



Kunstindustrimuseum
Museum of art



Og herfra kommer det tilfeldige gatebilder :-)
From here, varigated streetshots :-)







Bergen er en utrolig vakker by, og jeg er kjempeglad vi tok turen hit! Jeg må jo innrømme at Petunia sin ABC fra byen hjalp godt på lysten til å reise :-)
Bergen is a very beautiful town, I am so happy that we visited!