Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

torsdag 17. juni 2010

Akershus festning

Ja da fortsetter jeg å poste bilder fra Oslo-turen med fotoklubben, og her har vi kommet oss til Akershus festning.



Dette syntes jeg er et veldig koselig sted å besøke, og siden jeg er født og oppvokst i Oslo har jeg vært her endel ganger - men da uten kamera :-)



Her sitter historien i veggene, både inne og ute, og med min livlige fantasi kan jeg forestille meg hvordan det var her i gamle dager :-)



Utsikten er det jo ingenting å si på heller, her ser vi utover Aker brygge - som forøvrig ble vårt neste stopp. Som du ser henger skyene tunge på himmelen, men det kom ikke en regndråpe på hele dagen heldigvis.



Hva en haug med syngende, bunadkledde jenter gjorde i gressbakkene på festningen fikk vi ikke noe svar på, men de var til stor glede for turistene. Det ble knipset jevnt med disse som motiv - ikke bare av oss i fotoklubben :-)



Vakkert!



I dammen inne i gården var det både fisk og fugl. Disse to så ut til å være svært så gode venner, dit den ene svømte ble den andre med :-)



Det kan vel kanskje bli litt for mye for noen og enhver når noenogtyve fotoentusiaster kaster seg over med kamera rundt halsen, denne viste iallefall grensesetting. Og hvesende gås holder vi oss på avstand fra :-)



Nydelig, pent og rent - godt vedlikeholdt - ja dette er absolutt et sted det er verd å besøke på en tur til Oslo :-)




I continue to blog from our trip to Oslo, and today there is shots from Akershus Fortress.
This is a medieval fortress buildt to protect Oslo. The first constructions started around late 1290s. If you are interested in more history you can read here in Wikipedia, or you can just enjoy the photos :-)
This is a beautiful place to visit if you ever come to Oslo. Since I am born and raised in this town I have been here many times before - but never together with a camera :-)
We never got to know what a bunch of singing girls, dressed in national costumes, where doing at the fortress that very day - but they sure was a popular photo-target amongst the tourists :-) In the photo of the view, you can see Aker brygge, our next stop on this trip.