Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

lørdag 1. mai 2010

Joda, jeg strikker jeg

selv om jeg nok må innrømme at fotograferingen har tatt litt over.
Brukes det energi på kamera om dagen, blir det mindre strikkingen om kvelden - sånn er det bare i min verden hvor overskudd er mangelvare :-)

Jeg har f.eks denne haugen - en tunika som ble ferdig i fjor høst. Alt som står igjen er å montere og hekle pyntekant. Nå er det kanskje på tide å få den ferdig...
Men jeg liker hverken garn eller farge, og har en liten anelse om at den ikke kommer til å bli tatt i bruk - og da er det litt vanskelig å få motivert seg.




Eller denne - Pleated Vest - som jeg bare måtte strikke.
Ryggen er ferdig, og da jeg feller av (nederst, over baken) så krøller kanten seg og viser tydelig at slik det står i oppskriften er det bare dumt å følge.
Selvfølgelig kan jeg bare strikke noen pinner med rillestrikk nederst, og så vil alt ordne seg, men jeg hater oppskrifter som er laget på denne måten. Designeren fortjener ikke at den blir strikket ferdig - så den har ligget slik siden påske...



Derfor - da Jared viste sitt nye sjal på Ravelry fikk jeg mye mer lyst til å strikke det. Enkel strikk, og et flott prosjekt til kvelder hvor hjernen ikke virker. Joda, en direkte kopi kan det nok kalles, men jeg tror ikke han har noe imot det :-)



Og så er det en utrolig søt og snill dame som har vært til stor hjelp for min familie etter at faren min døde forrige vår - ja hun ønsker seg så inderlig et Kalenderskjerf slik det jeg har strikket før.
Skjerfet endte opp som gevinst i et lotteri, og damen kjøpte seg blakk på lodd uten å vinne det. Hadde hun bare sagt noe før jeg ga det bort - da hadde jeg gladelig gitt det til henne istedet. Så nå sitter jeg og strikker på et nytt, samme mønster, samme garn, og samme farge...
Hadde noen fortalt meg dette i fjor sommer hadde jeg ledd av de, så lei var jeg av det skjerfet. Men denne gangen går det faktisk lettere. Alle feilene i mønsteret er jo luket vekk, og så hjelper det vel litt at jeg kan strikke i mitt eget tempo, og ikke i en along hvor jeg må strikke en mønstersnutt hver dag. Så damen skal få sitt skjerf, hun vet det bare ikke selv ennå :-)


Og som ikke dette er nok, så har Annepålandet lagt ut oppskrift på de utrolig flotte gryteklutene sine. Jeg har samlet Tuva garn i farger jeg håper blir bra sammen, og gleder meg stort til å begynne heklingen :-) Tusen, tusen takk Anne for at du er så kjempegrei!


Så joda, her klirrer det jevnt i strikkepinnene :-)

Oh yeah, I am still knitting, even if it seems that the camera has taken over :-)
I have a tunic - only thing left is mounting and crocheting a border - but I dislike the color, and I dislike the yarn, so it is a bit hard to motivate for finishing.
Then there is the Pleated Vest - I finished the back during Easter, but when I bind off the edge is curling and it is obvious that the pattern can not be followed. Of cause this can be solved by knitting some rows with garther stitches, but the spirit left the project somehow...
So when Jared showed his new shawl in Ravelry, I desided to copy this as my new project, in green alpaca yarn :-)
Then I have started a new Calendar scarf... If someone had told me that last summer I would have laught, but here I am sitting knitting on a new one, same pattern, same yarn, same color. The reason for this is a sweet and kind lady, that has been to so much help for my family since my father died last spring. The scarf was given by me as a prize in a lottery, and the lady bought lots of tickets but did not win. She was so sad because she loved the scarf, and now she is going to get one anyway - she just don't know it yet :-)
So I am knitting :-)
And as a last project I have gathered my cotton yarn in bright colors. Annepålandet has published the pattern for her lovely pot-holders in Norwegian, and if you wait patiently she will translate it to English too :-) Ravelry-link for you.
So yes, I am still knitting :-)