Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

mandag 4. januar 2010

Julens store skuffelse

Ja nå har ikke jeg opplevd en traumatisk jul altså, neida - vi har kost oss masse med familie, god mat og superflotte gaver.
Men det er bare det at jeg har en tradisjon...
Og den har jeg hatt i ørten år...
Siden jeg var noenogtyve faktisk...
Den ble laget den første julen i mitt dengang nye liv, med ny ekskjæreste, i ny leilighet, med ny jobb, - denne julen og det nye året som fulgte var bare min kan man si.
Det var lille julaften kveld, treet var ferdig pyntet, alt var klart og jeg satt mutters alene og nøt alt sammen.
Da kom jeg på den store konfektesken jeg hadde fått tidligere på dagen - ja det var på den tiden gaver strømmet inn fra fornøyde klienter hver jul.
1 kg Kong Haakon - jeg ELSKER Kong Haakon konfekt!
Og der satt jeg da - i min koselige julepyntede nye leilighet, med en kopp te og 1 kg Kong Haakon på fanget (det er en herlig følelse - 1 kg er tungt - bare yndlingssjokoladebiter) - verden lå foran meg, og jeg tenkte at denne dagen skal jeg alltid huske!
Derfor ble dette en tradisjon på lille julaften kveld, når alt er klart, treet er ferdig pyntet, og jeg slanget meg fornøyd i sofaen - da tar jeg frem 1 kg Kong Haakon konfekt - og jeg spiser til jeg blir kvalm :-) Og jeg kjenner virkelig følelsen av at jeg er så glad for livet og alt det bringer med seg.
(Ja etterhvert kom jo min kjære inn i livet mitt da, så nå er vi to som deler på kiloen - men jeg deler så gjerne)


Men hva skjer denne julen, når kiloen tas frem og vi er klar til innsats...
De har endre innholdet i konfektesken!!!
Rare biter som jeg absolutt ikke liker - selv om jeg prøver virkelig hardt - nei dette ble virkelig en nedtur! Kan de virkelig bare gjøre slikt???
Har Freia ingen tanke for gamle tradisjoner og hva de bærer med seg av gode følelser?


Her kunne faktisk hele min tilværelse gått i grus - hadde det ikke vært for Anthon Berg og hans Plumme i Madeira!
Gudsjelov er denne en nesten like stor favoritt, så det var lagret litt av dette til julen også. Vi knasket sjokolade og nøt livet, og følelsen av lykke var ikke til å ta feil av.
Men følelsen av tyngde og mengde kan jo ikke sammenlignes...
De små eskene med Plumme i Madeira gir ikke samme vekten i fanget...
Så Freia skjerp dere!! Putt tilbake de gamle bitene i esken, og la meg få ha min tradisjon i fred!
Og dette sier vel noe om at jeg lever et liv hvor jeg har svært lite å klage over :-)
I have problems translating all this text, but the main thing in this post is about traditions. We all have traditions, many of them for Christmas, they makes the holidays safe and cozy - and bring back lots of memories. This year the manufacturer has changed the contents in my favorite chocolate-box, I did'nt like the new bites at all - and that is messing with my traditions :-)