Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

torsdag 12. november 2009

ABC i ord og bilder

ABC i ord og bilder - dagens bokstav er H.

Jeg er tilbake på Skibladner igjen jeg, selv om det skal litt fantasi til for å få denne båten til å passe til en H :-)

Det er en nydelig båt, Mjøsa's Hvite svane, Norges eneste hjuldamper. Bygget 1854-1856, og den er verdens eldste operative hjuldamper i rutegående trafikk. Den er å se på Mjøsa hele sommeren, mange av turene med underholdning - hva sies om en Gla'jazzkveld for eksempel.

Her kan du se noen utsnitt av båten, en måte jeg syntes er mer gøy å ta bilder på enn å fange den lik millioner andre har gjort når den tøffer over vannet :-)


Men du legger kanskje merke til at båten ikke ligger under åpen himmel? I A-innlegg mitt fortalte jeg om Skibladnerhuset som aldri var i bruk - og hvor stor er sjansen for at datteren til kapteinen skal lese det innlegget og legge igjen en hilsen hvor hun forteller om alt som skal klaffe for at båten skal komme under tak??
Vel, det har faktisk skjedd, og det syntes jeg var fryktelig koselig! Og ikke bare det, men en annen blogger forteller at farfaren hennes var maskinist på båten for over 90 år siden - hvor liten er ikke verden sier jeg :-)
Og, i høst klaffet både vannstand og vind, jeg fikk melding fra kapteinens datter om hvilken dag båten var planlagt kjørt inn - og her kan dere se - Skibladner i hus! Ja selvfølgelig måtte jeg ned for å ta bilder, og selvfølgelig måtte dette bli et ABC innlegg :-)


Men jeg har en ekte og real H også - Hoff Opphøgde Potteter - visste du at de kommer fra Gjøvik :-)


Denne gangen tar det litt tid før jeg kommer på kommentar-runden min, jeg må ta meg av besøk i heimen og la pcen ligge for noen dager :-)
PS Skibladner is finally under roof, and will stay in her house all winter :-)