Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

lørdag 9. oktober 2010

Naturfotografering

For noen dager siden hadde vi besøk av en naturfotograf i fotoklubben.
Vi fikk høre historier og så flotte bilder fra alle verdenshjørner - fantastisk!
Det gikk nok opp for meg at jeg mangler det helt essensielle for å få tatt slike bilder - ta for eksempel en nydelig soloppgang i vinterlandskap.
Fotografen fortalte med stor iver om hvordan han en grytidlig morgen la ut på tur på truger og etter et par timers gange kom frem til den ideelle plassen hvor han skulle ta bilder av soloppgangen. Hallo!! Jeg sover på den tiden, og i tillegg hadde jeg aldri begitt meg ut på en to timers trugetur i snøkav og kulde - bærende på 35kg fotoutstyr!!
Eller et nydelig bilde fra en helgetur langt inne på vidda, med bålkos og telt - vel, jeg trives best på hotell...
En ting som fasinerte meg i bildene hans, var at han tydeligvis ikke var redd for dårlig vær. Mange av bildene var tatt i tåke og regn, og da jeg kjørte hjem - i høljende regnvær og stupmørke, bestemte jeg meg for at neste dag skulle kameraet frem hvis det ble litt opphold i regnet.
Så da jeg våknet neste morgen, og så at sola skinte, ble jeg skikkelig sur! Går det aldri ann i dette landet å få et skikkelig vær??
Vel, regnet kom jo igjen dagen etter da, og jeg tok med meg kamera ut i tåka - og jeg koste meg verre :-)



Her hvor jeg bor er vi omgitt av masse skog og flotte turstier



og bildene mine er tatt på stier jeg har gått mange ganger.



Denne gangen har jeg prøvet å ta bilder på en helt annen måte enn før,



så dette er høsten



sett med nye øyne gjennom min linse :-)



Some days ago we had a visitor in our photoclub, and he told storyes and showed photos from all around the world. I soon discovered why I never will get photos like that - first, I will never go for a two hour walk, in the snow, carrying 35kg photoequipment to shoot a sunrise... I sleep at that time of the day... Second, I will never camp in a small tent, hiking far far away from people, up in the mountains, enjoying bondfire in the evening -because I love hotels...
But he inspired a lot, and one thing that I noticed was all the lovely shots he had - in bad weather. So when I left for home, in my car, in heavy rain and dark night - I decided that I next day would bring my camera out if the rain stopped for an hour or so.
So, next day when I woke up, and saw the sun shining - I got p.....! Is it impossible to get good weather in this country??
But the day after, the rain was back, and my camera and me went for a walk on well known ground, but with new eyes - and that is what you see here in these photos.