Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

søndag 19. september 2010

Blomster og frø og sånn

På terassen min har jeg to store potter med blomster hver sommer.
I den ene hadde jeg i fjor stemorsblomster, og i den andre hadde jeg valmuer. Ble så fint så :-)
Da jeg skulle plante i år kjøpte jeg gule blomster til den ene (ok - aner ikke hva de heter), og petunia til den andre. Og så glemte jeg å kjøpe jord...
Da tar man hva man haver ikke sant, og potten med de gule blomstene fikk nøye seg med jord fra i fjor samlet fra begge steder.
Resultatet ble at innimellom de gule blomstene kom det en haug av gule valmuer - og noen lilla stemor...
Jeg vet at dere ville sikkert blitt skikkelig irritert og fjernet de med en gang, men jeg, jeg er bare lykkelig for at noe faktisk har overvintret jeg, og har beundret blomstene med suksess i øyet :-)
Den andre potten holdt seg til bare petuniaer, for de fikk en rest av årgangsjord funnet i garasjen som påfyll.





Så til saken...
Disse valmuene har jo knoller med frø, og de klipper jeg nå av når det ser ut som om de har tørket. I tillegg har jeg funnet ut at petuniane også kommer med kapsler med frø, og de tar jeg også vare på.
MEN, hva gjør jeg med disse frøtingene gjennom vintern? Noen som kan lære meg?
OG, hvordan får jeg dette til å bli blomster til sommeren? Må frøene ha en "vinter" før jeg strør de i jord eller? Husker jeg har lest noe om å legge frø i fryseren en gang... Hjep!!!
De med et trent blomsterøye kan nok se at det er noe som ikke hører hjemme i en blomsterpotte her...
Joda, jeg har et løvtre i potten også, og hvor det kommer fra aner jeg ikke :-)
Det er ikke bjerk, så kanskje det er noe spennende greier som jeg kan plante som tuntre - noen som kan se hva det er?
Skam på den som gir seg, jeg kommer ikke til å gi meg med dette blomstergreien før jeg får det til. Men går alt som det pleier, mister jeg interessen rimelig raskt etter å ha lykkes :-)

This years flowerpot on my terass. Yellow flowers was planted, but during summer both yellow poppys and purple heartsease popped up inbetween. That's for using last years soil because new was left in the shop. And a tree :-) No idea why that one is growing in my flowerpot... Now I am collecting seeds, and wonder how to treat them during winter...