Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

mandag 9. august 2010

Mitt lille land

Her kommer det siste bidraget mitt i fotokonkurransen til Petunia.
Det er veldig mange flotte bilder som er med i konkurransen, og jeg anbefaler på det varmeste å ta en titt i linken over her. Norge er et nydelig land, det er sikkert og visst.
Det er fremdeles tid til å poste bidrag, fristen går ut den 15. august - bli med du også da vel!



Bildet mitt denne gangen er fra Karmøy.
En liten perle av en øy som jeg besøkte i sommer, og som jeg forelsket meg helt i - for en flott plass å bo!
Her ser du Olavskirken, en av de utrolig mange og flotte serverdighetene øya byr på.



Avaldsnes - Norge eldste kongesete - er valgt som tusenårssted for Rogaland fylke. Harald Hårfagre la hovedgården sin på Avaldsnes i ca. 870 og stedet var kongsgård fram til ca. 1450. I dag er Olavskirken, som ble reist av Håkon Håkonson i ca. 1250, det mektigste minnesmerket om tidligere storhetstider. Det historiske landskapet på Avaldsnes forteller om de første norske kongene og de legendarsike skikkelsene som er omtalt i myter og kvad. Fyrstene som kontrollerte den gamle "Nordvegen", har etterlatt seg mektige spor: Ruvende gravhauger, høye bautasteiner og rike funn. I skogen nedenfor middelalderkirken er det bygget en rekonstruert vikinggård som du kan besøke hele året. På Avaldsnesområdet ble det i 2005 åpnet et historisk senter med utgangspunkt i vikingtida. (Sakset fra visitnorway.com)

My last entry in the photocompetition - Olavskirken - situated at Avaldsnes,Karmøy. If you visit This link you can see all the photos in the contest, lots of beautiful shots from my beautiful country. And if you would like to read a bit about Karmøy, you can visit this link :-)