Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

fredag 20. august 2010

Gamle minner

Vi har over en lang tid drevet med massiv oppryddning i diverse kjellerboder i mitt barndomshjem, utrolig hvor mye skrot som har samlet seg i løpet av 50 år.

Mye blir jo kastet fordi det egentlig skulle ha vært kastet i utgangspunktet, og ikke vært satt i en kjellerbod, men enkelte ting bringer frem så mange minner at ihverfall jeg ikke hadde hjerte til å gjøre meg av med det.

Som denne boksen f.eks...

Denne husker jeg fra så langt tilbake at jeg tror jeg gikk i bleier.

Alle steder vi reiste og hadde med niste, ja da ble denne boksen brukt til nisteboks. Den rommet lunsj til 4 med høye gode smørbrød. Det var ikke noe brunost skiver vi hadde med - nei moren min er en habil kokke og det var alltid grønne blader til pynt under hjemmelagde karbonader, eller eggesmørbrød med tomat - åh det var tider det. Og boksen hadde to brett med kanter slik at smørbrødene ikke ble klasjet sammen og utseendet ble ødelagt.

Hvordan disse lunsjene holdt seg i varmen en hel dag på badestranden i Drøbak er vel en annen ting, men dette var i gamledager da ingen engang hadde hørt ordet kjøleboks - og jeg husker bare fryktelig god mat.

Nei denne kan ikke kastes! Nå skal den rengjøres fra malerester, ja for det ser ut til at da kjøleboksen gjorde sitt inntog i heimen så gikk denne over til å bli oppbevaring for malekoster. Og hva jeg skal bruke den til, nei se det vet jeg ikke ennå.



Faren min var en ivrig fotograf i den analoge verden, og det er et skattkammer å gå igjennom alt av fotosaker etter ham. Og meg og bokser da - disse kan vel ingen finne på å kaste - tenk alt de kan brukes til da.




We have over a long time cleaned out some basement rooms in my childhood home - can't belive how much things they have saved over 50 years. Lots was just to throw away, since that was what should have been done in the first place, but some things bring out old memories and can never end up in a dump..

Like the lunch boks. My memories with this one goes way back, in fact to the time I weared dipers or so. On every trip we took this box was filled with lovely food, and I remember nice lunches at a beach or on a mountain top. This one is speared, even if it looks like for some years it has been used as a box for paintbrushes - that was probably after the entrance of another box with a cooler for the food.

And those Kodak boxes... My father used his camera even more than I do, but that was not with Dslr, oh no - only the good old way was the best for him. This boxes is to be saved and used by me, a girl always need lots of boxes...