Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

onsdag 13. januar 2010

ABC i ord og bilder

Denne uken har vi kommet til bokstaven Q i ABC i ord og bilder.

Ingen lett bokstav akkurat...

Idèen til dette innlegget fikk jeg i høst, og bildet er tatt utenfor kjøpesenteret i drabantbyen hvor jeg vokste opp. Her har det nemlig, så lenge jeg kan huske tilbake, stått et kunstverk av don Quijote et eller annet sted. Og det lover jo bra for et ABC innlegg...





Men jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet da jeg leste Wikipedia.

Don Quijote var ingen superhelt eller helgen, men hovedpersonen i et spansk prosaverk utgitt i to deler, det første i 1605, det andre i 1615.

Han omtales som "ridderen av den bedrøvelige skikkelse" som i overført betydning kan brukes spøkefullt om en latterlig idealist eller drømmer med manglende virkelighetssans.

Jeg aner virkelig ikke hvorfor bydelen har holdt så hardt på don Quijote, men det ga meg ihvertfall et ABC innlegg :-)



Photo - don Quixote, if interested read more in Wikipedia :-)