Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

lørdag 21. november 2009

Bruksanvisning er for pyser

Ja, det samme gjelder instruksjonsbøker :-)

Det har vel vært mitt syn på saken i alle år - det er mye bedre å montere sammen en ting helt feil, for så å ikke kunne bruke den etterpå - og så overlate til noen andre å forbarme seg over både bruksanvisning, demontering og ny montering :-)

Helt inntil jeg kjøpte meg speilrefleks...

Da fant jeg etterhvert ut at hvis jeg skulle lære hvordan kameraet virket, og å kunne utnytte alt det kunne tilby var jeg bare nødt til å sette meg ned å lese instruksjonsboken. Ikke bare deler her og der, men hele boken, flere ganger, og attpåtil bruke den som oppslagsverk igjen og igjen. Dette har jeg holdt på med siden sommeren, og underenes tid er ikke over - nå koser jeg meg faktisk med den boken :-)

Og her om dagen fikk jeg en vill idè...

Hva om jeg gjorde det samme med instruksjonboken til symaskinen min...

Den maskinen ble kjøpt ca 1988, og instruksjonsboken har jeg ikke engang bladd i :-) Og jeg har en plastboks med duppeditter som følger med, kanskje det viser seg at de faktisk skal brukes til noe. Som tenkt så gjort, og herrefred - ikke rart jeg sliter med å sy...
Det finnes jo innstillinger til det meste - som stinglengder, nålstilling, spenning for tråd, ja det fantes tilogmed en flott nummerert tegning om hvordan man skal tre tråden. Så etter å ha stillt litt både her og der og tredd tråden slik den skal tres, hadde jeg plutselig vakre små jevne sting og ingen undertråd som laget klaser :-)
Og vet du - duppedittene i plastesken er jo knappehullsfot, glidelåsfot, og friksjonsfri snelleholder wow nå faller ikke trådsnellen av pinnen hele tiden! Det er flere duppeditter også - noen plater - men jeg skjønner ikke helt disse enda...
Og jammen skal jeg kunne både sy monogrammer og spesialsømmer på vidunderet mitt!

Oppmuntret av dette måtte jeg jo bare sy på et eller annet, og en gryteklut så dagens lys :-)
Her har jeg ikke fulgt noen bruksanvisning :-) denne er mitt eget design, og jeg ble svært så fornøyd med resultatet - her ser du forsiden;




Og her ser du baksiden - ja jeg sa jo at det var mitt eget design hehe. Til mitt forsvar kan jeg bare si at forsidebildet lyver litt på fargen, den er mer grønn og ikke grønnturkis slik det kan se ut på bildet :-)




Og en egenmekket blomst har jeg sydd på forsiden. Blomsten ble klippet ut og sydd på stoffet for hånd med lekre sting som jeg ikke vet hva heter, og så ble midten av blomsten klippet ut og sydd på.



Stoffet har hvite striplede striper, og her har jeg sydd over med tykk brun tråd med symaskinen. Da ble samtidig mellomstoffet festet til forsidestoffet... Kantebåndet ble sydd på med maskin på forsiden av grytekluten, og på baksiden har jeg sydd det på med usynlige sting. Jeg er fryktelig fornøyd med denne saken, nå gjelder det bare å klare å sy en til i samme størrelse...

Og hvis noen har et tips om hvordan jeg skal få til pene skråhjørner tar jeg i mot med takk - det var vel det eneste jeg kunne ha klart litt bedre tror jeg.

I never read instructionbooks... A waist of time if you ask me... But I have come to sences and finally I have read the instructionbook that followed my sewing machine. Not a day too early, since the machine was purchased around 1988 :-) And what at difference it made, now I actually understand how to use it :-) So - I had to sew something - and I ended up with a potholder. I am very satisfied with it - now I just have to manage to make another one in same size...