Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

torsdag 1. oktober 2009

Ristorante Bianco

Og med frosten kom grønnfinken - så nå har kjøttmeisen og blåmeisen selskap i matfatet.
Men jeg er ikke så sikker på at de liker selskapet, og jeg er ikke så sikker på om jeg er så kjempehappy selv heller. Jeg husker at jeg skrev sist vinter at dette er de mest uoppdragne fuglene jeg har sett, og jeg har ikke akkurat skiftet mening etter at de har slått seg ned igjen.
Meisene har sine matvaner - hver og en henter et solsikkefrø i materen og flyr over til treet hvor de setter seg ned og hakker i seg maten. Her er det køkultur, er det fugl i matfatet så venter neste pent til den forrige er ferdig. Og kjøttmeisen har rangen før blåmeisen...
Grønnfinken derimot slår seg ned midt i matfatet - gjerne fem seks stykker av gangen. De skiter ned taket på matfatet, tråkker rundt så maten havner på bakken, skubber hverandre rundt, og går ikke av veien for en slosskamp om plassen eller det beste frøet. Meisefugler liker de ikke - stakkars meis - de kommer rett og slett ikke til i det hele tatt. Foreløbig er det max ti finker på besøk, i vinter var det en invasjon...
Jeg får sette opp meisene til en tidligere bordsetning tror jeg. Da er de kanskje mette før finkene kommer...




European Greenfinch in Ristorante Bianco.