Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

onsdag 24. juni 2009

Hesteslipp

Der vi har hytte går det hvert år både sauer og hester på beite i fjellet hele sommeren.
I slutten av juni slippes hestene, og dette er blitt en attraksjon for store og små. Denne sommeren passet det med når vi var på hytta, og selvfølgelig måtte vi få det med oss.

Nå får de som kan hest bare overse mine dårlige hestekunnskaper, jeg kaller en damehest for hoppe og mannehest for hingst. Om det er riktig ? :-)
Det var 13 hopper som skulle slippes denne gangen, og 3 av de hadde med seg føll.

Nydelige, litt urolige føll som holdt seg tett til mamma - dette var nok litt skremmende.


Men det finnes jo alltid klovner da. Ventetiden kan bli lang for enkelte små, og denne karen gjorde alt han kunne for å fordrive den tiden med morsomme ting. Han klarte ikke å få med seg de andre føllene i lek, og da er det bare å leke alene...


Jeg tror mamma'n hans i sitt stille sinn tenkte - gosj nå er det bra at han får hele fjellet å løpe i - for makan til urokråke har ikke jeg sett noen gang :-)


Når man er på landet så blir det gjerne litt venting, ikke allt foregår til oppsatt klokkeslett

Og mens vi ventet på at hingsten skulle komme ble det tid til litt lunsj også.


Men endelig kom han - og så flott som han var!
2 ganger ble han leid rundt samlingen med hopper og føll, og jeg tror han følte det som å være i en drøm :-) Alle disse damene skal være hans en hel sommer!


Jeg trenger vel ikke å si at på disse slippene kan det gå ganske så villt for seg når ungkaren møter hele damegjengen, og det startet også ganske så sprelsk denne gangen også. Men hingsten valgte feil dame å bryne seg på, han valgte hun med det minste føllet, og allt hun tenkte på var å forsvare dette. Så han fikk seg noen skikkelige bakspark i brystkassa, og etter dette var han litt mer forsiktig.



Men det er vel ikke vanskelig å se at han er skikkelig fornøyd med damegjengen :-)


Og etter det jeg har hørt fikk han full klaff på en av damene etter at vi hadde gått.
Men han er bare 3 år og har liten erfaring, så han prøvde seg visst både forfra og sideveis før han endelig fant ut hvordan tingene fungerte :-)
Hestene får sikkert en flott sommer i fjellet - og jeg ønsker dere også GOD SOMMER!

Photo's taken in the mountain, near our cabin.
Every year farmers let some horses live free in the mountains for the summer, one stallion and this year 13 mears - 3 of them with foals. I am sure they will have a great summer - and I wish you a great summer too!