Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

lørdag 23. mai 2009

En kjernebiter...

Ja, jeg er rimelig sikker på at dette er en kjernebiter. Det er mange fuglenavn jeg aldri har hørt om, og mange fugler jeg aldri har sett, så med Ristorante Bianco kommer masse lærdom. Denne fuglen er det vakreste jeg har sett, og jeg skulle ønske at jeg hadde bedre utstyr og var utlært fotograf så jeg kunne la denne fuglen komme til sin fulle rett.Den har så nydelige farger som går i brun og beigetoner samt orange og sort.


Om kjernebiteren står det at den er ekspert på å bite istykker kjernen på bær for å spise frøene. Selv kastanje og kirsebær må gi tapt, det sies at den har en kraft større enn 50 kilos trykk når den biter til av all makt. Det skulle grønnfinkene visst som prøvde å jage den fra matfatet... Den begynner visst å bli en vanlig fugl her nede i landet, og det er bra - denne vil jeg se mere av. Må bare ha med et bilde til :-) Vet du, nå lurer jeg faktisk på om jeg skal bli fuglefotograf når jeg blir voksen...
Og her kan dere se hvor lett det er å ta fuglebilder; titt titt - borte vekk :-)

Annepålandet har spurt om jeg kan fortelle litt om hvordan jeg tar disse fuglebildene, og det gjør jeg jo mer enn gjerne - jeg er kjempeglad for alle koselige kommentarer - tusen takk!

Jeg har ikke speilrefleks, jeg har ikke stativ, og jeg har ikke Sverre M. Fjeldstad-telt :-) Står på terassen helt inntil husveggen og tar bilder, og det er ca 10 m bort til treet hvor jeg har hengt opp fuglematen. Det klarer kameraet mitt som har 20x zoom sånn nesten akkurat siden jeg jo må croppe bildene etterpå. Jeg tar haugevis av bilder og kan bruke noen av de :-) Men jeg merker nå etterhvert at jeg trenger færre bilder for å få blinkskudd. Jeg ser også at fuglene begynner å bli ganske vant til meg, så for noen dager siden flyttet jeg meg ut til rekkverket på terassen og da er jeg 3,5 m nærmere treet. Det hjelper på kvaliteten på bildene tror jeg. Hvis jeg tar bilder fra husveggen kan jeg gå ut og inn som jeg vil, men sitter jeg ved rekkverket må jeg sitte ganske så stille for at fuglene ikke skal fly sin vei. Jeg har ikke akkurat ro i baken, så det måtte te og kake til (spist og drukket i slow motion) for å holde ut fotoshooten ved rekkverket. Men nå er det jo sol og sommer, så det er jo bare å ta med kamera når jeg allikevel skal sitte på terassen og da tror jeg fuglene blir enda tryggere på at jeg er der ute. Ellers så ser jeg fugletreet både fra stuevinduet og kjøkkenvinduet - 10 m avstand der også - så jeg kan følge med om det er liv derute. Å ta bilder gjennom vinduet er ikke så lett syntes jeg, og man er jo avhengig av å ha rene vinduer da :-) Men det går, og jeg tar gjerne bilde gjennom vinduet først istedetfor å gå ut på terassen hvis jeg innefra ser en ny fugl. Da har jeg iallefall bilde, og så kan jeg se om den kommer igjen så jeg får tatt bedre bilde senere hvis den forsvinner når jeg går ut. Er det bra vær er fuglene der mange ganger i løpet av dagen hvis det er solsikkefrø og nøtter å spise, er det dårlig vær kommer de færre ganger på en dag. Dette er faktisk ganske gøy, og etter at jeg fikk tak i Cappelens fuglehåndbok så er det litt lettere å finne ut hva slags fugl som kommer også. Og så har jeg lært meg å kjenne dompapen på låten, hehe den har noen merkelige lyder. Og hvis du ikke har fallt av for lenge siden og sovnet, så ønsker jeg deg en flott helg :-)

I am pretty sure that this is a Hawfinch, and this is the most beautiful bird I have ever seen. Those colores are a perfect harmony of brown, beige, orange and black. Actually to see and shot this bird makes me want to be a birdphotograph when I grow up :-) I have a reader that asked if I could tell about how I take photo's of the birds, but that is pretty simple. I have no DSLR camera, no tripod and no tent to cover me. I take a lot of photo's and a few of them is good enough to use :-) This is pretty cool I think, and when I get a new bird to my tree I am so exited. If I manage to get a great shot too, I'm in heaven :-)