Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

fredag 8. mai 2009

ABC i ord og bilder

Ny bokstav igjen, og i dag er det J som gjelder.
Og min J skal brukes på Jomfru Maria, selv om jeg kanskje tror at det er litt juks involvert :-)
Jeg har nemlig lært at det lille rødbrune dyret med sorte prikker (også kallt Marihøne) heter Jomfru Maria.
Noe jeg ikke visste før jeg leste på Wikipedia er at disse små kommer i mange varianter, og at de faktisk er biller! De kommer i flere farger også, ikke bare den rødbrune som jeg har tatt bilde av.
Visste du at disse kan være 2 prikket, 5 prikket, 7 prikket, 10 prikket eller tilogmed 14 prikket? Eller at den 24 prikkede er grønn med sorte prikker?
Dette er iallefall den første jeg har sett i år, åh så deilig det er med vår!

Marihøne / Ladybug
For flere ABC bilder, klikk her.

The first Ladybug I have seen this year, I love spring!