Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

søndag 7. mars 2010

Selvfølgelig blir jeg glad

når noen der ute spør om å få bruke bildene mine.
Jeg blir glad fordi noen faktisk syntes at bildene er så fine at de vil bruke de videre, og jeg blir glad for at de faktisk spør og ikke bare tar seg til rette.
Som dere kanskje ser er det kommet mere copyright i bloggen min i det siste, og grunnen er disse forespørslene. Jeg vurderer i hvert enkelt tilfelle - noen ganger sier jeg ja, og andre ganger nei.
Siste forespørsel jeg fikk, var fra et italiensk blad som ville trykke dette bildet i en artikkel, navnet mitt skulle de sette under.


Selvfølgelig blir jeg i fyr og flamme over en slik forespørsel, og det er da jeg må ta time out :-)
Etter å ha vurdert bildet, finner jeg faktisk ikke noe spesiellt med det - dette er et bilde alle kunne ha tatt.
Neste steg var å gå på hjemmesiden til bladet, som viste seg å være et tidsskrift innen urter og sannsynligvis urtemedisin. Nå kan jeg ikke så mye italiensk, men nok til å skjønne at det var et ufarlig sted å få publisert et bilde. Så, etter å ha vurdert frem og tilbake - så sa jeg nei.
Etter det jeg kan skjønne er de mer ute etter å produsere et blad på en kostnadseffektiv måte, for så å selge bladet til seks og en halv euro - enn å publisere et bilde de fant noe spennende ved...
Men den dagen jeg får en forespørsel fordi de vil videreformidle min fantastiske evne til å fotografere - ja da sier jeg jaaaa - og jeg lover at dere skal få vite det :-)

Inbetween I get requests from people asking permission to use my photos.
Of cause I am honored, and sometimes I say yes, and sometimes I say no. I am very pleased that people ask - first because they obviously like my photos - next because they actually ask. As you probably have notised, there is some more copyright information in my blog lately - all because of these requests.
Latest is an Italian magazine that wanted to publish this photo in an article, and promised to publish my name too. That is when I take time out :-)
When I look at this photo, I can not find anything spectacular about it, anyone can shoot a pic like this. Second was to visit their website, and find that this was a magazine writing about herbs and flowers. My Italian is not fluid lol, but I think it was a safe place to get a photo published - so I said no...
From what I can figure out, this request is based on costeffective production of a magazine that they sell for sixandahalf euro - not on my photoskills...
But when I get a request based on the last - be sure I will say yeeeees - and let you all know :-)