Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

torsdag 7. januar 2010

ABC i ord og bilder

Denne ukens bokstav i ABC i ord og bilder er P, men jeg har ikke noe bilde fra Gjøvik å blogge på denne bokstaven... Og ikke har jeg tenkt å skaffe et heller, for det er steinkaldt ute :-)

Men det løste seg på et vis da jeg så ut av vinduet tidligere i dag - der satt det nemlig flere dompaper - litt juks kanskje...





Dompap er iflg Wikipedia en fugl i finkefamilien.
Hannen har rosenrødt bryst, blåsvart hette på hodet og oksegrå rygg. Hunnen ligner hannen, men har gråbrunt bryst.
Navnet dompap kommer av ordene "dom"(katedral) og "pap"(fader eller pave) på grunn av den kardinalrøde fargen på brystet.
Og i dag var jeg heldig, både hr. og fru dompap var på besøk



Husk å mate fuglene da dere!


Bullfinch in my Ristorante today :-)
This bird breeds across Europe and temperate Asia, more info in Wikipedia.
I was lucky today, both Mr. and Mrs. visited.