Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

fredag 27. mars 2009

ABC i ord og bilder.

Så er det fræddan igjen og dagen bokstav i ABC i ord og bilder er D.
I dag velger jeg å ta dere til et vidunderlig land, nemlig Italia ( hehe, neida ingen D i Italia - jeg vet) Min kjære og jeg har vært på mange ferier i dette nydelige landet, og når vi går lei av solstoler og strender reiser vi rundt og tar inn all historien, kunsten og kulturen.
Da vi var i Firenze så jeg for første gang verker av denne byens store sønn; Donatello!
Donatello er født rundt 1386 og døde i 1466. Han var renessansekunstner og skulptør, og en av ungrenessansens største billedhuggere. I Opera del Duomo Musem i Firenze så jeg denne skulpturen - Maria Magdalena - den er skåret i tre, og er noe av det vakreste jeg har sett.
Siden vi skal bruke bilder vi har tatt selv, blir dette et typisk turist foto, ganske så uklart pga dårlig kamera, derfor linker jeg til Wikipedia slik at du kan se skulpturen på litt bedre bilde.
Inne i katedralen Santa Maria del Fiore er det flere arbeider av Donatello, og jeg kan bare anbefale - er dere på disse kanter er de to stedene vel verd et besøk!
Og siden jeg nå sitter her i SNØVÆRET og mimrer og skriver, så tar jeg med et bilde som får meg til å tro på at våren kommer i år også - solsikkeenger i Toscana...
Today is the letter D and I have choosen to write and show photo's of Donatello, a great Italian sculptore from Florence. I have seen some of hi's works, and the beautiful sculpture of Mary Magdalene is the most beautiful I have ever seen. I do link to Wikipedia so you can read more if you want to. Today, every sign of spring is gone here - we have SNOW - and a lot of it!