Vær snill og respekter at alle bildene er min copyright / Please respect copyright on all photos in my blog.

onsdag 9. januar 2008

Januarblokken

Da var januarblokken i Stitchery alongen ferdigsydd og jeg er veldig fornøyd. Kjempeflott mønster! Jeg har endret littegrann og tatt vekk to bier og to fugler fordi jeg syntes det ble litt mye tosomhet, håper mønstertegneren ikke blir veldig lei seg for det...
Ellers har jeg tenkt fryktelig lenge på denne alongen. Det blir til slutt 12 bilder som skal syes isammen til et veggteppe og det blir sikkert kjempefint. Nå er det bare det at jeg er ingen stitcheryveggteppeperson - det er liksom ikke helt meg. Så da må det tenkes før det syes følte iallefall jeg - hva skal de brukes til.
Og jeg har nok bestemt meg, en veske/bag hvor disse skal syes på skal det bli ut av det! Jeg har noen bøker av Lise Bergene med bilder av noen flotte vesker, så hvis jeg tar disse stitcheryene og syr de sammen på en eller annen måte til en veske...
Å ja - store planer - jeg har jo tross alt sydd et nålebrev da!!!
Fargen på stoffet jeg har stitchet på er bestemt ut fra hvordan jeg vil ha vesken, så derfor har jeg valgt et liksom kakaofarget stoff istedet for hvitt. Det viste seg jo veldig fort at stoffet var lite gjennomsiktig så jeg må til med vindusvask i tillegg. Jeg la stoffet oppå mønsteret, la det på vinduet og skulle tegne over, men det tok så lang tid at jeg fikk krampe i armen og måtte støtte hånden på vinduet - og da blir det selvfølgelig flotte merker på vinduet. I tilleg ble blyanten jeg har kjøpt til dette bruk svært lite synlig på fargen på stoffet så det var lite å stitche etter. Valgte da ut min tynneste vannfaste tusj som jeg bruker til akvarellmaling og tegnet oppå, kanskje mest for frihånd. Hva alt dette ender opp i tror jeg bare tiden får vise, men går det slik jeg håper vil det bli kjempeflott. Gøy er det iallefall!
The stitchery for January is finished and I am very satisfied. Great pattern I think. I have changed it a bit, taken away two birds and two bies, and I hope that is ok for the patterndrawer...
I have been thinking a lot about this SewAL. There will finally be 12 stitcheries that can be sewn together to a wall blanket and that I am sure will be great. But the problem is that I am not a sort of stitcherywallblanketperson... So I had to find something else to use the stitcheries for, before I started.
I have some books written by Lise Bergene with photos of some great bags, and that is what I am gonna make. A stitchery bag!
Oh yes - I have sewn a needle case - now nothing is too hard to manage! (Or?...)
So the color I choose on the fabric is not white, but a sort of light choclatecolor, just the right one for a great bag.
I had some problems with copying the pattern on to the fabric. My pensil did not show on the fabric, the pattern did show poor through the fabric even if I put it up against the window to get enough light, so I ended up using a waterproof pen usually used for watercolorpainting to draw the pattern and then I had to wash the window because of a lot of fingermarks...
How this will end, well I am not sure, but I hope it will turn out great. At least it is a lot of fun!





Denne boken fant jeg sammen med broderitrådene mine, den som sparer den har. Her står det litt om knuter og sting, i tillegg til at man kan lære å sy mansjetter på en skjorte. Hvem vet hvor dette ender sier nå jeg.
This book I found searching for embrodery thread, very useful! Here I can learn about little knots and stitches, and even how to make a cuff on a shirtsleeve. Who knows where this will end...
To my English reading visitors; I hope that my sort of English language has not been to much for you in such a long post, and that you will come visit again! I promise that there will be shorter post to read in the future, but I can not promise a better English!